Județul Botoșani a fost, în 2019, printre cele mai sigure județe din punct de vedere al comunicațiilor. Un raport al Autorității Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), înființată pentru a proteja interesele utilizatorilor de comunicaţii din România, arată că o creştere importantă a numărului incidentelor de securitate cu impact semnificativ – cu peste 40% (de la 556 la 794) în anul 2019 faţă de anul 2018. Operatorii au avut un timp mediu de soluţionare a incidentelor sub șase ore, înregistrându-se doar o uşoară creştere faţă de anul trecut.
Botoșaniul, cu 14 incidente, se află alături Covasna și Sălaj (14 incidente) și Tulcea (13 incidente) printre cele mai sigure județe din țară din punct de vedere al comunicațiilor
La polul opus se află Teleorman cu 90 de incidente cu impact semnificativ asupra bunei funcţionări a reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice din judeţ. Acesta a fost urmat de Giurgiu cu 69 de incidente, Gorj cu 68 de incidente şi Olt cu 67 de incidente.
Din punct de vedere al ariei geografice afectate, în 542 din cazuri (68% din numărul total de incidente) au fost afectate resurse dintr-un singur judeţ, iar patru incidente au avut un impact la nivel naţional.
Conexiuni afectate
Conform datelor raportate de către furnizorii de servicii de telecomunicaţii privind incidentele care au afectat securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, în 2019 s-au înregistrat 794 de incidente cu impact semnificativ asupra securităţii şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, în creştere cu 43% faţă de 2018. Acestea au afectat, în total, peste 23 de milioane de conexiuni.
Durata totală a incidentelor raportate în 2019 este de 4.573 ore, în creştere faţă de anul precedent (2.808 ore). Durata medie a unui incident a fost de cinci ore şi 46 minute, de asemenea, în uşoară creştere faţă de 2018 (cinci ore şi trei minute), dar în scădere faţă de 2017 (opt ore şi 49 minute).
Anul trecut, numărul mediu al conexiunilor afectate de un incident a fost de 28.859 de conexiuni, în creştere faţă de 2018, când un incident avea, în medie, repercusiuni asupra a puţin peste 24 de mii de conexiuni.
Internetul mobil, cel mai afectat
Dacă în anii 2017 şi 2018 cele mai afectate servicii au fost cele de telefonie mobilă şi SMS, în anul 2019 cele mai multe conexiuni afectate de incidente semnificative sunt cele de internet mobil şi transmisiuni de date mobile (aproximativ 10,47 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de telefonie mobilă şi SMS (aproximativ 9,16 milioane de conexiuni), retransmisie a programelor audiovizuale (aproximativ 1,47 milioane de conexiuni), telefonie fixă (aproximativ 1,21 milioane de conexiuni), cele mai puţin afectate fiind cele de internet fix şi transmisiuni de date fixe (aproximativ 1,19 milioane de conexiuni).